Unenõustaja vastuvõtt

Unenõustaja vastuvõtule võivad pöörduda kõik, kelle on uni häiritud. Unenõustaja aitab toime tulla unehäire ja sellest tingitud probleemidega.

 

Esmane konsultatsioon

Nõustaja viib läbi esmase vestluse ja palub täita unehäirete kohta käivad küsimustikud. Vajadusel suunab edasi uneuuringutele, unearsti või kõrva-nina-kurguarsti vastuvõtule.

Esmasel konsultatsioonil tutvub unenõustaja patsiendi kaebuste, hoiakute ja uneharjumustega.

Vajalik on täpsustada unega seotud harjumused, sealhulgas:

  • magamamineku  ja ärkamise kellaajad,
  • öised ärkamised,
  • muud unekäitumised.

Sümptomite ulatuse ja sügavuse täpsustamiseks võib spetsialist paluda patsiendil kodus või keskuses  küsimustikke ja unepäevikut täita.

Unenõustaja koostab individuaalse une ajakava (unepäeviku täitmine), räägib põhjalikult unehügieenist. Tegeleb unetuse käitumusliku raviga ja jagab informatsiooni lõõgastusharjutuste kohta.

 

Korduvvisiidid

Unenõustaja tegeleb peamiselt unetuse kognitiiv-käitumusliku psühhoteraapiaga (KKT-I), kuid vajaduspõhiselt kasutab oma töös ka erinevaid töölehti ja teisi teraapiavorme ning – tehnikaid.

Parima ravitulemuse saavutamiseks võib patsiendil olla vaja nii kodus kui ka keskuses küsimustikke, unepäevikut ja raviülesandeid täita. Enamasti vahelduvadki kodused harjutuste plokid toetavate ja täiendavate kohtumistega.

Lõõgastustehnikatest kasutatakse aktiivselt Buteiko meetodit ja teadveloleku – stressivähendamise tehnikaid.

Buteiko meetod õpetab ümber valed hingamisharjumused. Tänapäeval hingavad  inimesed kiiresti ja  ebaregulaarselt, mis tekitab hüperventilatsiooni (ülehingamine), see omakorda viib meie keha stressi ja ärevusse. Selline ülehingamine põhjustab organismis liiga madala CO2 taseme, mis on üheks astma ja hüperventilatsiooni põhjuseks. Süsihappegaas ei tohi langeda meie kopsudes alla 4-3%, see hakkab mõjutama kõiki meie keha funktsioone. Buteiko meetod aitab erinevate tehnikatega ka suuhingajaid lapsi uuesti läbi nina hingama. Lisaks kasutatakse hingamistehnikaid paanikahäiretes ja ärevuses.

Teadveloleku – stressivähendamise tehnikad aitavad meil elada hetkes. Kiire ja pingeline elukeskkond ei lase meil olla hetkes, vaid pidevalt hüppavad meie mõtted minevikus ja tulevikus ringi. Nende tehnikate abil on võimalik ärevust ja stressi madaldada ja neid kontrolli all hoida, eriti efektiivne on see meetod negatiivsete mõtete ärahoidmiseks.

 

Seadmed

Ühe töövahendina kasutatakse aktigraafi, mille abil jälgitakse kliendi kehalist aktiivsust. Seade asub randmel, mis registreerib liigutuste olemasolu või nende puudumist. Elavam liigutamine langeb kokku ärkvelolekuga. Eristab une ja ärkveloleku tegelikud perioodid. Seda kasutatakse koos unepäeviku täitmisega.

 

Küsimustikud

Lisaks unepäevikule kasutatakse unenõustaja juhendamisel ka mitmeid küsimustike :

  • Uppsala uneküsimustik
  • EEK (emotsionaalse-enesetunde küsimustik)
  • Epworthi unisuse skaala
  • Unetuse raskusastmemääraja (ISI)
  • Unehügieeni harjumuste skaala
  • Ebaratsionaalsed uskumused ja hoiakud une kohta küsimustik

NB! Enne vastuvõtule pöördumist soovitame eelnevalt täita ja vastuvõtule tulles kaasa võtta uneuuringu küsimustik ning täita vähemalt kahe nädala jooksul unepäevikut. Vastuvõtuaja broneerides saadab unekeskuse administraator vajalikud küsimustikud Teie meiliaadressile.

Laadi alla unepäevik

Seotud teenused:

privaatne konsultatsiooniruum
Registreeri vastuvõtuaeg